9. B

IKT (8. až 19. 6.)

Pozvánka

Poprosil bych o vytvoření pozvánky na Vaši rozlučku. Bude určena i pro oči dospělých, takže ne žádnou divočinu. Pohrajte si, ať to není level první stupeň. V případě větších potíží neváhejte poslat mail s popisem problému, nejlépe s kopií obrazovky.

Výsledek pošlete mailem, s Vaším souhlasem budu sdílet.
 

Fyzika (8. až 12. 6.)

Opakování

  1. Vysvětli svému mladšímu sourozenci (to jsem plosím já) vlastními slovy: difúze, působiště síly, kationt.
  2. Jak se co nejjednodušeji vypočítá průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu?
  3. Najdi alespoň pět příkladů zařízení, nástrojů apod. fungujících na principu páky.
  4. Na obrázku na straně 184 jsou dvě nádoby. Proč nádoba vlevo pronikne do podložky hlouběji?
  5. Odpověz na otázku 4 na straně 189. Pomůže ti vzoreček W = F ∙ s
 

VO (8. až 19. 6.)

Ukazatelé národního hospodářství (strana 50 až 53)

  1. HDP
  2. Míra nezaměstnanosti
  3. Míra inflace
  4. Obchodní bilance

HDP

  1. Co se započítává a nezapočítává do HDP? Šedě vyznač, co patří do tzv. šedé ekonomiky (strana 50)
    Nelegální prodej zbraní, legální prodej zbraní, prodej vajíček sousedovi, prodej vajíček na farmářských trzích, oprava počítače známému, víkendový pobyt v horském hotelu, vývoz náhradních dílů pro zahraniční firmu, oprava dálnice, poskytnutá služba ve stylu „dáme to bez smlouvy“
  2. HDP Polska v roce 2018 činil 585,7 miliard USD. HDP České republiky byl 245,2 miliard USD. Znamená to, že Polsko je téměř 2,5krát vyspělejší? Nebo bychom měli čísla upravit (vydělit), abychom mohli obě země lépe porovnat?
  3. V čem se liší HDP a Čistý ekonomický blahobyt? (strana 51)

Nezaměstnanost (započítávají se lidé od 15 do 64 let, kteří nemají práci, ale práci si aktivně hledají)

  1. Která (jedna) skupina lidí se započítává do ukazatele míry nezaměstnanosti?
    lidé v domácnosti, kteří si nehledají práci; nepracující důchodci; třicetiletí mamánci, kteří se nechávají živit rodiči a nejeví chuť pracovat; flákači, kteří předstírají chuť pracovat, aby mohli pobírat podporu v nezaměstnanosti
  2. Ve kterých oborech byste očekávali sezonní nezaměstnanost (zkuste nejdříve bez učebnice, vycházejte ze sezonních zaměstnání)
  3. Jak se na míře nezaměstnanosti projevuje a asi i projeví koronavirová krize?
  4. Ve kterých krajích ČR je nejvyšší míra nezaměstnanosti? (https://www.czso.cz/csu/xc/mapa-podil-kraje)
  5. Porovnejte čísla na mapě na webu s čísly v grafu na straně 51. Jsme na tom podle čísel hůře než před deseti lety?

Na této stránce najděte jak dlouho byste mohli pobírat podporu v nezaměstnanosti. Předpokládejme, že na ni už máte nárok. Zvýšila by se podpora v případě rekvalifikace? Mění se výše podpory v průběhu roku?

Pomocí kalkulačky zjistěte, kolik činí podpora v případě, že budete propuštěni z důvodu hrubého porušení pracovní kázně. A taky, jestli je lepší rozvázat pracovní poměr dohodou bez vážných důvodů nebo podat výpověď bez závažných důvodů. Stačí měnit hodnotu v poli s rozbalovacím menu a sledovat, jestli se mění vypočtené částky.
 

FG (8. až 12. 6.)

Už nikdy na mizině aneb Jak si vydělat peníze

Půjčil jsem si v knihovně knížku s výše uvedeným názvem, takže někteří z vás máte challenge: navrhněte tři až pět reálných možností výdělku, abyste si mohli odkládat peníze na užitečné věci apod.

Napsal jsem někteří, protože věřím, že se mezi vámi najdou takoví, kteří už to řešili a našli brigádu či jinou variantu, jak nepromarnit všechen volný čas. Dosud čtrnáctiletí mají omezené možnosti, ale patnáct není daleko.

Můžete využít také ochoty rodičů poskytovat odměnu za domácí aktivity.

 

Seminář ze zeměpisu (25. až 29. 5.)

Státy světa na mapě

Úkolem bude rozdělit státy podle zadaného kritéria, v závorce je nápověda.
Stačí vyznačit podobně jako Japonsko.

Pevninský nebo ostrovní stát? (5:5)
Filipíny, Indonésie, Írán, Japonsko, Jemen, Laos, Maledivy, Nepál, Šrí Lanka, Uzbekistán

Větší nebo menší než ČR? (4:6)
Belgie, Bělorusko, Bulharsko, Dánsko, Chorvatsko, Nizozemsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Švýcarsko

Asie nebo Afrika? (4:6)
Brunej, Čad, Ghana, Irák, Kamerun, Libanon, Malajsie, Mali, Mosambik, Zambie

Pevninský nebo ostrovní stát? (5:7)
Bahamy, Barbados, Belize, Dominika, Guatemala, Haiti, Honduras, Jamajka, Kostarika, Nikaragua, Panama, Salvador

Současný nebo bývalý/historický název?  (4:4)
Barma, Myanmar; Moldávie, Moldavsko; Burkina Faso, Horní Volta; Holandsko, Nizozemsko
 
VO (11. až 15. 5.)


Daně a státní rozpočet
Vkládám soubor (Word, LO). Odpovědi, prosím, mailem.

Finanční gramotnost (4. až 7. 5.)

Pojištění
Projděte si povídání Karla Kořeného o pojištění a na jeho základě zkuste poradit lidem v příkladech. Soubor ve formátu Wordu, ve formátu LO. Odpovědi, prosím, mailem.

VO (4. až 7. 5.)


Inflace v grafech
V pracovním listu máte základní informace o tématu inflace, dva grafy a otázky. Soubor ve formátu Wordu, ve formátu LO. Odpovědi, prosím, mailem.

IKT (27. až 7. 5.)

Tisk větších tabulek v Excelu/LO Calc
Příští týden se ozvu s termíny online setkání. Kratšího, ale velmi užitečného (ještě si pamatuju, jak jsem složitě upravoval listy v Excelu, když jsem chtěl vytisknout tabulku, která se nevešla na jednu stranu). Budete potřebovat klasický sešit, abyste si mohli udělat zápis.

Grafy
Mělo to být do neděle 26. 4. v jakémkoli (i nepodařeném) stavu.
Nápověda je stále k dispozici níže na této stránce.

 

Fyzika (27. až 30. 4.)

Výroba a skladování elektrické energie

Opět je tu NEZKRESLENÁ věda na https://www.youtube.com/watch?v=utAwU1ww_7s

  1. Co roztáčí turbíny v tepelných elektrárnách?
  2. Který typ elektráren je vhodný jako záložní zdroj při zvýšené poptávce po elektřině?
  3. U kterého typu elektráren se využívá fotoelektrického jevu?
  4. Které způsoby ukládání malého množství energie používáš?
  5. Které tři časté způsoby ukládání velkého množství energie jsou ve videu uvedeny?

Prosím o zaslání odpovědí mailem v jakékoli čitelné podobě.
 

Seminář ze zeměpisu (27. až 30. 4.)

Provětrejte atlasy nebo online kvízy na internetu!!!
Kdo má atlas (stačí Evropa), vytvoří panu učiteli kvíz v jakékoli podobě (doplňovačka, otázka s výběrem odpovědí aj.)
Příklady otázek: Ve kterém státu leží Umbrie? Jak se jmenuje největší jezero ve Švédsku? Které město je největší? a) Bilbao, b) San Sebastian, c) Zaragoza. Takže žádné šílenosti typu „Která řeka se vlévá do Neckaru u městečka Besigheim?“!!!

Kdo nemá atlas: hezké odkazy nabízí rozcestník https://www.glouny.cz/zemepis/odkazy.html
Je tam spousta her, puzzle maps, klikaček. Posílejte screenshoty apod.

Finanční gramotnost a VO (20. až 30. 4.)

Tvorba cen, kalkulace
Opět se podařilo propojit dva předměty. Přikládám pracovní list. Netrapte sebe ani rodiče, pokud vám to nepůjde, domluvíme se na online konzultaci.
 

Fyzika a seminář (20. až 24. 4.)

Výroba elektrické energie
Spojil jsem podobná témata do jednoho pracovního listu.
Čtení grafů by se vám mohlo hodit i na přijímačkách.
Prosím o doplnění odpovědí do pracovního listu a zaslání mailem.


IKT (14. až 24. 4.)

Grafy v Excelu/LO Calc
Pokračujeme v grafech. Prosím o zaslání do neděle 26. 4. v jakémkoli (i nepodařeném) stavu.
Do pracovního souboru doplňte grafy. Jsou tam tři listy. Na každém je vzorové řešení. Nemusíte to mít stejné, můžete si víc pohrát se vzhledem. Jde mi spíše o přehlednost grafu.
Měli byste zvládnout vložit název grafu, popisky dat, změnit vzhled jednotlivých prvků grafu (pozadí, barva sloupců a výsečí apod.), zaměnit řádky za sloupce (najdete ve videu), zbavit se zbytečných čar apod.
Výsledek pošlete na martin tečka sobala zavináč zsskrecon.cz

Pracovní soubory: pro Excel, pro LO Calc (mailem)
Videonávody: pro Excel, pro LO Calc
V Excelu se mi osvědčilo označit část grafu, kterou chci změnit, a rozbalit shortcut menu (buď pravou myškou, nebo klávesou mezi AltGr a Ctrl). Nejčastěji používám nabídku Formát..., u úpravy popisků dat se hodí nabídka Písmo.
Obrázkové návody pro LO Calc: č. 1, č. 2
 

 

Fyzika (14. až 17. 4.)

Jaderná elektrárna, jaderný reaktor
Tentokrát stačí pozorně sledovat video https://www.youtube.com/watch?v=ro4bH7rdF54

Finanční gramotnost (14. až 17. 4.)

Spotřebitelský úvěr, leasing
Přečtěte si text, který porovnává tyto dva produkty, nezkrácené články jsou na stránkách https://www.auto.cz/auto-na-leasing-ci-spotrebitelsky-uver-co-je-vyhodnejsi-131895https://www.porovnej24.cz/clanky/lepsi-koupit-auto-uver-leasing

Mailem pošlete odpovědi na následující otázky.

  1. V jakých případech je rozumné se zadlužit kvůli koupi auta?
  2. Proč po vás chtějí leasingové společnosti, abyste uzavřeli havarijní pojištění?
  3. Pořizujete auto na leasing. Na akontaci (tj. 30 %) můžete dát max. 90 000 Kč. Jak drahé vozidlo si takto můžete dovolit?
  4. Kdybyste se dostali do finančních potíží, bylo by snazší se dohodnout na úpravě splácení s bankou nebo s leasingovou společností?

Do Googlu zadejte autopůjčka nebo půjčka na auto a zkuste si spočítat měsíční splátku: půjčíte si 200 000 Kč na 4 roky. Na stránce vypátrejte i úrokovou sazbu a RPSN.

VO (14. až 17. 4.)

K tvorbě cen z jiného pohledu
Koukněte na video Hyeny v době koronaviru.
Jaká je podle vás přibližná cena látkové roušky, kterou vyrobí zručná švadlena?
Neboli co vstupuje do její ceny? Tady je to poměrně jednoduché: materiál, energie, cena práce, zisk.

 

Fyzika (6. až 10. 4.)

Jaderné reakce

Další kapitolky v učebnici se mi zdají dost složitě napsané (můžete zkusit), proto doporučuji také dvě videa Vědeckého kladiva:
Jak funguje atomová bomba: https://www.youtube.com/watch?v=2FGIeUDeZmk
Jak funguje Slunce https://www.youtube.com/watch?v=6Hf0VyQigbo

Měli byste být schopni stručně popsat jaderné reakce (štěpení a slučování). Obě máte vysvětleny ve videích i v učebnici na str. 136 a 137. Slučování (fúze) je asi srozumitelněji podáno na str. 137 v odstavcích kolem rovnice.
V učebnici na straně 134 pročtěte pasáž vysvětlující Einsteinovu rovnici.

Dobrovolně se můžete podívat na to, jak funguje vodíková bomba: https://www.youtube.com/watch?v=29IpK5JfPgs

IKT (6. až 10. 4.)

Domluvíme se na termínu setkání, případně vám pošlu návod na tvorbu a úpravu grafů v Excelu/LO Calc.

VO (6. až 10. 4.)

Začneme kapitolu Trh výrobků a služeb (učebnice od str. 38).
Měli byste vědět co je nabídka a poptávka (str. 39 nahoře).
Uvažujte z pozice firmy, např. obchodníka: v jakém případě budete ochotni zvýšit nabídku zboží, tj. nabízené množství jednoho konkrétního druhu zboží? Odpověď, když na tom víc vydělám, nestačí:-) Otázka spíše zní, kdy na tom víc vyděláte?
Teď uvažujte z pozice zákazníka: v jakém případě se zvýší poptávka po konkrétním druhu zboží? Uvažujme např. plnotučné mléko, dětské stavebnice, zmrzlinu.

Do sešitu prosím o krátký zápis.
Na str. 39 dole tři faktory tvorby cen a otázky č. 2, 3 a 4 u sovičky.
Na str. 40 rozdíl mezi velko- a maloobchodní cenou.
Co je to marže?
Jaký je rozdíl mezi marží a ziskem obchodníka?


Fyzika (30. 3. až 3. 4.)

Využití jaderného záření
Pročtěte článek v učebnici na str. 131 a 132. A také článek na webu ihned.cz, kde to máte více vysvětleno z pohledu medicíny i s „hanbatými“ obrázky. Text kolem pána a paní je snadněji pochopitelný (v učebnici je to jen naznačeno).
Odkaz: https://archiv.ihned.cz/c1-64111660-radioaktivita-kolem-nas-skodi-i-pomaha

Prosím o stručný zápis do sešitu (stačí žlutý rámeček na str. 133).
Na mail mi zašlete odpověď na otázku, ve kterých nemocnicích v ČR se léčí pomocí CyberKnife, Leksellova gama nože a X-nože.

Dobrovolná četba o tom, jak Leksellův gama nůž do Československa přišel: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/lekselluv-gama-nuz-20tisic-pacientu-konto-misa-operace-chirurgie.A190214_113829_domaci_linv

 

Finanční gramotnost (30. 3. až 3. 4.)

Opět zkusíme pracovní list s (možná) trochu náročnějšími výpočty než minule.
Jde o spotřebitelské úvěry, běžné na řadě e-shopů. Spousta z nich je dosti nevýhodná.
Pracovní list je k dispozici zde.
Doplňte, prosím, odpovědi a zašlete mailem.

VO (30. 3. až 3. 4.)

Přečti si text o chování k seniorům v tomto pro ně náročném období.
Na konci jsou otázky a úkoly. Odpovědi můžeš doplnit do souboru a zaslat e-mailem.

IKT (30. 3. až 3. 4.)

Od příštího týdne zkusíme grafy a online konzultace, případně online výuku.


Finanční gramotnost (23. až 27. 3.)

Výpočet úroků, úrokových měr

Vkládám pracovní list, který zkus doplnit a výsledek pošli na mail martin.sobala zavináč zsskrecon.cz

 

Fyzika (23. až 27. 3.)

Radioaktivita

Přečti si kapitolu Radioaktivita v učebnici na str. 128 až 130. Prosím i o zápis do sešitu (žlutý rámeček v nouzi postačí, obrázek na straně 130 bude fajn).

V zápise bys měl/a mít odpovědi na otázky 131/1, 2, 3, 4, 6, 9, 10

Dále bys měl/a znát odpovědi na otázky 128/6 a 128/8.

 

Videa

NEZkreslená věda: skladování energie
NEZkreslená věda - polovodiče