6. ročník

IKT (8. až 12. 6.)

Úprava fotografií

Dobrovolný úkol: jaký program používáte na úpravu fotek? Myslím i vaše rodiče. Pokud nemáte žádný na počítači, zkuste online editory. Přehled například zde.

Vyzkoušejte. Některé jsou sice česky, ale anglicky to jde taky, protože většinou hned vidíte, co se změnilo.

Platí jedna zásada! Neupravujte originální fotografii, ale její kopii.
 

VO (25. až 29. 5.)

Výlet pro zahraničního kamaráda

Představ si, že k tobě přijede na návštěvu kamarád/ka ze zahraničí. A že nemáme žádná omezení kvůli koronaviru.
Vyber alespoň pět konkrétních míst v Bohumíně a okolí, na která bys ho zavedl/a. Nestačí však pouze nekonkrétně napsat, že si zajedete do Ostravy… Mělo by jít o přesné místo, například na Fauna trhy na Černou louku a pak si ještě zajdeme na...

Okolím myslím okruh cca 30 km. Zkus vybrat různorodá místa: zábavu, památky, výlety do přírody, kulturu, sportovní aktivity aj. Rozpočet máte v podstatě neomezený. Mám jediné omezení: nepůjdete vyplenit nákupní centrum.
Výstup může být ve formě prezentace, obrázků apod. Bude obsahovat i stručný popis, co zajímavého na vybraných místech najdeš. Pošli tradičně mailem na martin.sobala zsskrecon.cz

IKT (18. až 22. 5.)

Vlajky pomocí obrazců


Úkolem je vytvořit vlajky čtyř států v programu PowerPoint nebo LibreOffice – prezentace. Použijete obdélníky, hvězdu, kříž a trojúhelník. Vlajky i návod, jak to provést co nejjednodušeji, najdete v přiloženém souboru: verze pro PowerPoint, verze pro LibreOffice.

VO (18. až 22. 5.)

Kraje ČR

Na straně 49 byste měli mít mapu ČR s barevně vyznačenými kraji. Pokud mapu nenajdete přímo na straně 49, pátrejte, nebude daleko.
To, co je psáno kurzívou si zapište do sešitu. Odpovědi zkontrolujete podle učebnice. Hanou podle Wikipedie.

Otázky:

  1. Kolik je v ČR krajů?
  2. Čtyři z krajů sousedí se dvěma různými státy? MS kraj s Polskem a Slovenskem.
    Najdi další tři a doplň k nim názvy sousedních států.
  3. Kterých pět krajů se nejmenuje po svém sídle (krajském městě)?
    K názvům krajů si zapiš i názvy těchto krajských měst.

Území krajů se dělí na okresy z důvodu zjednodušení práce úřadů, soudů a policie.

  1. Které okresy najdeme v našem kraji?

V krajském městě sídlí krajský úřad, v jeho čele je h………n a krajské z………o, kteří jsou voleni ve volbách.

Doplň do textu pojmy kraj, okres, region, oblast (na dvě místa v textu se hodí i více než jeden pojem)

Haná též Hanácko je ………… nacházející se na střední Moravě zhruba na území mezi městy Vyškov, Holešov a Litovel. Větší centra Hané se nacházejí především v nížinách okolo řek Moravy, Bečvy a Hané. ………… zasahuje do Olomouckého (………… Olomouc, Prostějov a Přerov), Zlínského (………… Kroměříž) a Jihomoravského ………… (………… Vyškov). Jde o významnou zemědělskou …………, známou vysokou úrodností, kroji a lidovými zvyky. Haná dala název širší skupině nářečí (nářečí hanácká, hanáčtina), dnes označovaných přesněji jako středomoravská.

 

IKT (4. až 15. 5.)

Budeme vytvářet jednoduché prezentace.

Pokyny (co bude v prezentaci)

  • alespoň tři snímky;
  • alespoň jedno textové pole, které vytvoříš sám/sama; upravíš i výplň textového pole, velikost a barvu písma;
  • jeden snímek pokryješ obrázky, aby nebylo vidět pozadí (můžeš víckrát zkopírovat stejný obrázek, doporučuji poměr stran obrázků podobný jako poměr stran snímku; obrázek "neznásilňuj", jeho velikost upravuj spíše tažením za roh);
  • alespoň tři různé obrazce (obdélník, šipka apod.).

Vytvořené prezentace posílejte do 17. 5. na martin.sobala zavináč zsskrecon.cz.

VO (11. až 15. 5.)

Prosím o zápis do sešitu (učebnice str. 46 a 47), text psaný nakloněným písmem neopisuj

Obecní samospráva
Doplň k vesnici a městu, jak se nazývají její orgány a volení zástupci?
Vesnice:
Město:
Statutární město: magistrát – primátor – městská rada – městské zastupitelstvo

Vymysli alespoň pět situací, s kterými lidé chodí na obecní, příp. městský úřad.
Na obecní/městský úřad chodíme např. …

Obce a města mají svůj majetek i vlastní finanční prostředky.
Peníze vynakládají např. na … (zapiš si alespoň tři příklady ze str. 47 nebo vymysli jiné)

Obce vydávají i právní předpisy, např. obecní vyhlášky. Znáš nějakou, která se týká vaší rodiny?

 
VO (4. až 7. 5.)

Posílejte odpovědi na úkol z 20. až 24. 4. „Kam s tím?“

Začneme nové téma: obce a města, nejdříve v rámci celé ČR. Prosím o zápis do sešitu.
Nadpis: Obce a města ČR
Tipni si názvy deseti největších měst ČR. Zkontroluj si svoje tipy podle Wikipedie (Seznam měst v Česku podle počtu obyvatel) a správné názvy si poznamenej.
Která tři krajská města nejsou v první desítce největších měst?
V ČR existují i tzv. statutární města. Je jich celkem 27.
Která z nich leží v Moravskoslezském kraji? Která leží v Olomouckém kraji?
Opět pomůže Wikipedie a heslo Statutární město, kde najdeš přehlednou tabulku; poznámka: některé mapy už nejsou aktuální.

VO (27. až 30. 4.)

Mikroplasty
Koukni na video.
Otázky k videu: Jak malé mohou být tyto částečky? Mohou vzniknout z větších kusů odpadu? Jaké další běžné užívání předmětů denní potřeby vede k uvolňování mikroplastů do přírody? V jakých situacích se dají snadno nahradit igelitové sáčky na jedno použití?

IKT (27. až 30. 4.)
Spyware
Prosím o splnění "barevných" úkolů a o zodpovězení otázek v pracovním listu.
Odpovědi můžeš poslat v jakékoli čitelné podobě na martin.sobala zavináč zsskrecon.cz

 
VO (20. až 24. 4.)

Kam s tím?
Zkus přijít na to, co bys měl/a provést s následujícími druhy odpadu. Zkontrolovat své názory můžeš na https://www.trideniodpadu.cz/kam-s-tim
Zbytky barev, baterie, guma, hliník (např. plechovky od nápojů), kelímky od jogurtu, olej po smažení, léky, nápojové kartony, papírové kapesníky, rozbité sklenice, zrcadla.

IKT (20. až 24. 4.)

Prosím o zodpovězení otázek v pracovním listu. Vycházej z textu článku uveřejněného na viry.cz. Odpovědi můžeš poslat v jakékoli čitelné podobě na martin.sobala zavináč zsskrecon.cz


VO (14. až 17. 4.)

Šetříme II.

Přikládám odkaz na pracovní list.
Odpovědi můžete doplnit do souboru a poslat mailem nebo napsat přímo do mailu.

IKT (14. až 17. 4.)

Prosím o zhlédnutí dvou videí na téma autorských práv na internetu. Tohoto a tohoto.

Úkoly

  1. Propátrejte Pixabay a pošlete mi mailem celkem tři odkazy na volně použitelné fotky vašeho oblíbeného zvířete, jídla a krajiny, kde byste chtěli trávit dovolenou.
  2. Na Wikipedii najdi alespoň jeden obrázek, který má licenci CC, a jeden, který je volným dílem neboli Public Domain (symbol přeškrtnutého copyrightu) a opět pošli odkaz mailem.

Celkem byste tedy měli do mailu vložit nejméně pět odkazů na pět různých obrázků.
Nápověda: obrázky Public Domain hledejte u historických událostí před rokem 1950.

 

 

VO (6. až 10. 4.)

Úspory v domácnosti

Poprosím o konzultaci s rodiči na téma úspory v domácnosti, příp. i na zahradě, při provozu auta aj.
Ale chtěl bych, abyste se nejdříve zamysleli sami.
Otázka je jednoduchá: jak můžeme ušetřit na spotřebě ________ (vody, elektřiny, plynu, benzínu...). Pomocné otázky:

  • Můžeš si projít dům a hledat spotřebiče, které „žerou“ elektřinu (některé jsou žravější, jiné jí spotřebují málo). Můžete je méně používat? Nebo byste si museli pořídit úspornější? Vyplatí se to?
  • Kde všude dochází k plýtvání vodou?
  • Dá se výrazně ušetřit na topení? Jak moc nákladná by byla změna? (tady asi rovnou s rodiči)
  • Jak se dá snížit spotřeba benzínu, když už autem někam jedete? A nemyslím tím, že pojedete vlakem nebo půjdete pěšky (taky asi poradí rodiče).

Bude fajn, když se dozvíš alespoň několik způsobů šetření, které by tě předtím nenapadly a které můžeš ovlivnit.

Výsledky průzkumu pošli v jakékoli čitelné podobě na mail martin.sobala zavináč zsskrecon.cz

IKT (6. až 10. 4.)

Jaké jsou zásady pro vytváření bezpečných hesel na internetu?
Pročti https://www.otazky-a-odpovedi.cz/Jak-vytvorit-bezpecne-heslo/
Poznač si zásady do sešitu.
Na konci článku proklikni na Password Meter a zkus naťukat různá hesla.
Srovnej zásady uvedené na prvním webu s tímto videem. Kterou ze zásad video nedoporučuje dodržovat a proč? Nápověda: Dubaj
Odpověď na poslední otázku pošli na mail martin.sobala zavináč zsskrecon.cz


VO (30. 3. až 3. 4.)

Zkus napsat doporučený postup pro babičky i dědečky, kterak nakupovat v obchodě, aby minimalizovali riziko nákazy. Předpokládejme, že nakoupit půjdou, takže řešení „babi, zůstaň radši doma, já ti tam zajdu“ tentokrát nestačí. Konzultace s rodiči doporučena.

Buď, prosím, velmi konkrétní. Doporuč konkrétní prodejnu. Způsob vybírání zboží. Způsob placení. Co by měla babi udělat, když opustí prodejnu apod.

Co bys mohl/a vzít v úvahu: vir přežije na plastových, nerezových površích i na bankovkách až několik dní. Nebezpečný bude ale spíše v řádu minut či jednotek hodin. V kapénkách může poletovat vzduchem desítky minut, zvláště v uzavřených místnostech.


IKT (30. 3. až 3. 4.)

Základy netikety – psaní e-mailů
Na stránce Mailová etiketa si přečtěte část Obecná pravidla e-mailové komunikace
Odkaz: https://www.nebojteseinternetu.cz/page/3360/mailova-etiketa/

Otázky
Jak začíná e-mail?
Jak oslovíte učitele?
Kdy si můžete dovolit vložit do e-mailu smajlíky apod.?
Co podpis? Jak se bude lišit v závislosti na adresátovi?

Odpovědi pošli, prosím, na martin.sobala zavináč zsskrecon.cz
Hodnotit budu i dodržování mailové etikety.

 

VO (23. až 27. 3.)


Minulý týden jste si měli zkusit test „Trpíte nomofobií?“

Tentokrát si pročtěte dva články na Buď safe online, ukažte stránky i rodičům a zeptejte se jich, které věci je překvapily.

Odkazy na články

https://www.budsafeonline.cz/blog/je-faceapp-opravdu-tak-nebezpecny-jak-se-rika

 

https://www.budsafeonline.cz/blog/ukryvaji-se-deti-na-netu-pred-rodici-odpovida-expertka-avastu

 


 

IKT (23. až 27. 3.)


Na stránce https://www.budsafeonline.cz/online-kurz si projdi video kurz (je tam šest témat).

Nakonec mi pošli výsledek Jak se ti kurz povedl (viz obrázek níže), nemusíš mít nutně všech 18 bodů:-)

Postup zaslání

Když se objeví výsledek, ťukni na klávesu Print Screen (na některých klávesnicích je to PrtScr nebo podobně), začni psát nový mail a do pole pro text mailu klikni pravým tlačítkem myši a zvol Vložit.

Mail posíláš na adresu martin.sobala zavináč zsskrecon.cz