8. B

VO a informatika (8. až 12. 6.)

Porušování autorských práv

Prosím o zhlédnutí dvou videí na téma autorských práv na internetu. Tohoto a tohoto.
Je možné, že spoustu zásad nedodržujete, ale zatím to nikdo neřeší, protože to neděláte ve velkém měřítku. Tresty za nelegální sdílení většího množství filmů jdou v případě soudních jednání až do statisíců korun, u fotografií to mohou být desetitisíce. Přitom najít krásnou volně použitelnou fotku není problém (viz úkol).

Úkol

Propátrejte Pixabay a pošlete mi mailem celkem tři odkazy na volně použitelné fotky vašeho oblíbeného zvířete, jídla a krajiny, kde byste chtěli trávit dovolenou.
Na Wikipedii najdi alespoň jeden obrázek, který má licenci CC, a jeden, který je volným dílem neboli Public Domain (symbol přeškrtnutého copyrightu) a opět pošli odkaz mailem.
Celkem byste tedy měli do mailu vložit nejméně pět odkazů na pět různých obrázků.
Nápověda: obrázky Public Domain hledejte u historických událostí před rokem 1950.

Google i Bing nabízejí možnost najít konkrétní obrázek na internetu. V Google obrázcích po kliknutí na ikonku fotoaparátu je poměrně snadné zjistit, kde všude se moje fotka nachází bez mého svolení.
 

Ve zkratce (zapamatuju si)
Pro své účely
si může z internetu kdokoli stáhnout jakoukoli fotku.
Fotku bez souhlasu autora nelze dále použít, ani v případě uvedení autora.
Díla umístěná na veřejných prostranstvích se mohou fotografovat.
Pro focení lidí musíte mít až na výjimky jejich souhlas.
 

 

VO (1. až 5. 6.)

Kriminalita dětí a mladistvých

Od kolika let přestává být pohlavní styk trestným činem asi víte. Dítětem však v některých případech mohou být i mladí lidé do 18 let.

Fakt, že jsou případy, kdy si mladí lidé posílají přes online kanály své intimní fotky, nikoho asi nepřekvapí. Děti, a je třeba zdůraznit, že v Česku je dítětem osoba do osmnácti let, si však neuvědomují, že i když mohou mít od 15 let sex, nesmí se při tom fotografovat, natáčet a intimní materiály posílat. Pak by podle zákona mohly být pachateli trestného činu. Podílely by se totiž na výrobě, držení a šíření dětské pornografie.
Nicméně děti, které se ocitnou ve stejné nebo podobné situaci, by se neměly obávat nebo stydět a samy by se měly obrátit na sociální pracovníky či policii. Ta je vyslechne, promluví s rodiči, ale většinou je postupováno s ohledem na dítě tak, aby se například výslech nemusel opakovat a neprohlubovalo se jeho trauma.
Za přechovávání dětské pornografie hrozí odnětí svobody až na dva roky, za jeho výrobu a nabídku až tři roky a tomu, kdo zláká nebo zneužije dítě k výrobě pornografického díla, hrozí, že stráví ve vězení až pět let. "Trestní řízení mladistvých je upraveno zákonem č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. Ale případy sextingu se v Česku řeší individuálně, některé jsou vyhodnoceny jako přestupek, jiné jako trestný čin. Některé případy se také řeší občanskoprávní cestou," řekla Právu Lucie Kopejtková z Linky bezpečí.

  1. Kdy jsou tzv. mladiství trestně odpovědní?
  2. Může být mladistvý odsouzen do vězení?
  3. Vysvětli vlastními slovy:
    1. delikvence,
    2. ochranná výchova,
    3. podmíněné odnětí svobody

Pomůže ti strana 76 v učebnici.
 

Seminář ze zeměpisu (1. až 5. 6.)

Nepatří mezi ostatní

Může existovat více správných odpovědí. Napiš název a důvod, proč mezi ostatní nepatří. To znamená, že ostatní tři mají něco společného (a ten čtvrtý už ne). Většinou budeš potřebovat jen mapu ČR. V závorce je nápověda.

  1. Liberec, Pardubice, Plzeň, Teplice (hejtman)
  2. Berounka, Ohře, Otava, Sázava (přítok)
  3. Lysá hora, Praděd, Radhošť, Slavíč (pohoří)
  4. Lipno, Orlík, Slapy, Želivka/Švihov (řeka)
  5. Brdy, Krkonoše, Krušné hory, Šumava (hranice)
  6. Karlovarský kraj, Liberecký kraj, Plzeňský kraj, Ústecký kraj (nesousedí s)
  7. Hlavní město Praha, Středočeský kraj, kraj Vysočina, Zlínský kraj (hranice)
  8. Labe, Morava, Odra (ústí)
  9. Malše, Ohře, Olše, Ploučnice (pramen)
  10. Blaník, Kokořínsko, Králický Sněžník, Pálava (CHKO)
  11. České Švýcarsko, Český ráj, Podyjí, Šumava (NP)


Informatika (1. až 5. 6.)

Ransomware

Pročti si článek na https://www.viry.cz/vyvoj-nezastavis/ Technické vychytávky na konci už číst nemusíš.
Mám jen jedinou otázku: co potřebuješ, abys zašifrované soubory mohl/a poměrně snadno oželet a výkupné nezaplatit? Možná ti pomůže i diskuse pod článkem.
 

Seminář ze zeměpisu (25. až 29. 5.)

Státy světa na mapě

Úkolem bude rozdělit státy podle zadaného kritéria, v závorce je nápověda.
Stačí vyznačit podobně jako Japonsko.

Pevninský nebo ostrovní stát? (5:5)
Filipíny, Indonésie, Írán, Japonsko, Jemen, Laos, Maledivy, Nepál, Šrí Lanka, Uzbekistán

Větší nebo menší než ČR? (4:6)
Belgie, Bělorusko, Bulharsko, Dánsko, Chorvatsko, Nizozemsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Švýcarsko

Asie nebo Afrika? (4:6)
Brunej, Čad, Ghana, Irák, Kamerun, Libanon, Malajsie, Mali, Mosambik, Zambie

Pevninský nebo ostrovní stát? (5:7)
Bahamy, Barbados, Belize, Dominika, Guatemala, Haiti, Honduras, Jamajka, Kostarika, Nikaragua, Panama, Salvador

Současný nebo bývalý/historický název?  (4:4)
Barma, Myanmar; Moldávie, Moldavsko; Burkina Faso, Horní Volta; Holandsko, Nizozemsko

 

VO (25. až 29. 5.)

Přestupek, trestný čin

Využijte učebnici na str. 74, je to v ní popsáno docela přehledně.
Na co byste měli dát pozor:

  • protiprávní jednání kvůli nečinnosti (vymysli příklad takového trestného činu z běžného života);
  • pokus o trestný čin (vymysli příklad, kdy by měl být člověk potrestán, i když se mu čin nepodařilo dokončit);
  • příprava trestného činu;
  • krajní nouze (vymysli příklad);
  • nutná obrana (vymysli příklad, kdy jde o nutnou obranu a kdy ne);
  • odpovědnost za škodu způsobenou nezletilým.

Čtyři příklady pošli mailem.

Pokud občas venčíte, doporučuji pročíst i toto: https://www.investujeme.cz/clanky/skoda-zpusobena-zviretem-zvazte-pojisteni-sveho-mazlicka/ Trošku straší, aby nás nalákali na uzavření pojištění, ale stát se to může

 

VO (18. až 22. 5.)

Trestné činy

Na webu https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40 je seznam trestných činů rozčleněných do jednotlivých paragrafů (musíš se k nim proklikat pomocí tlačítka plus).
Vyber alespoň deset, se kterými by ses mohl/a v životě poměrně snadno setkat (neříkám jako pachatel). A z těchto deseti alespoň pět, kdy není použito fyzické násilí.
Jak bys mohl/a spáchat trestný čin pomluvy podle § 184? Paragraf má čtyři řádky, pozorně pročti. Když nepravdivé údaje zveřejníš na internetu, je to bráno jako závažnější čin?

VO (11. až 15. 5.)

Právo v běžném životě
Najděte
v novinách, časopise nebo na internetu nějaký článek týkající se řešení běžné životní situace z pohledu práva (nejlépe Občanského zákoníku). Článek pročtěte, abyste dokázali vysvětlit, o co v něm jde.
Pokud nenajdete v tisku: nejdříve je dobré si vymyslet konkrétní situaci a pak ji zadat do Google (např. je možné odkázat všechen majetek morčeti?). Možností máte hodně, Občanský zákoník řeší manželství, vztahy v rodině, dědění, sousedské vztahy, vlastnictví, ochranu osobnosti, kupní smlouvy včetně reklamací, smlouvy o dílo, zájezdy aj.
Doporučuji spíše zdroje typu Novinky.cz, případně Blesk, protože je větší šance, že to pochopíte. Wikipedie a odborné články právníků bývají obtížně srozumitelné.
Kdyby vám to opravdu nešlo, něco vyberu za vás.

Téma článku z tištěného zdroje nebo odkaz na článek na internetu mi předem pošlete mailem.
Termín odeslání: středa 13. 5.
Výstupem bude online setkání, kde si o vašich příkladech/příbězích ze života popovídáme (nechci, abyste to předčítali). Budete moci využít poznámky, kouknout do textu článku apod.


Seminář ze zeměpisu (11. až 15. 5.)

Diktát – slepá mapa řek ČR
Pokus se napsat text, pomocí kterého by se daly jednoznačně doplnit názvy řek v mapě.
Odkaz na pracovní list s nápovědou ve Wordu a v LibreOffice.


VO (4. až 7. 5.)

Přečtěte si v učebnici stranu 67 a texty k hlavě 6 a 7 na straně 68.
Mailem, prosím, odpověď na otázku k územní samosprávě (lupa s číslem 3 na str. 68).
A ještě mi napište tři kratičké příběhy o tom, jak byste se mohli ocitnout u soudu (stačí pět vět a nemusíte být nutně za lumpy). První příběh – občanské (civilní) řízení; druhý příběh – trestní řízení; třetí příběh – správní řízení.

Seminář ze zeměpisu (20. 4. až 7. 5.)

Proklikejte (i několikrát) tři kvízy na https://online.seterra.com/cs
Evropa: pohoří, Evropa: řeky, Evropa: vodní plochy. 100 % se dá dosáhnout.
Výsledky, prosím, na mail (PrintScreen, fotka z mobilu aj.)

Pokračujeme v pokynech z minulého týdne (někteří zatím neposlali N-I-C)
Provětrejte atlasy nebo online kvízy na internetu.
Kdo má atlas (stačí Evropa), vytvoří panu učiteli kvíz v jakékoli podobě (doplňovačka, otázka s výběrem odpovědí aj.)
Příklady otázek: Ve kterém státu leží Umbrie? Jak se jmenuje největší jezero ve Švédsku? Které město je největší? a) Bilbao, b) San Sebastian, c) Zaragoza. Takže žádné šílenosti typu „Která řeka se vlévá do Neckaru u městečka Besigheim?“!!!
 
Kdo nemá atlas: hezké odkazy nabízí rozcestník https://www.glouny.cz/zemepis/odkazy.html

Je tam spousta her, puzzle maps, klikaček. Posílejte screenshoty apod.
 

Informatika
Stále budeme doplňovat a upravovat vaše prezentace.
Probrané prvky (animace, aktivační události, přeskoky mezi snímky) začleníte do svých zeměpisných prezentací. U animací chci, abyste zvládli časování (úpravu doby trvání, spuštění s předchozím), více animací jednomu objektu, jednoduchou dráhu/křivku pohybu, aktivační událost. U přeskoků vytvoříte rozcestník (obsah prezentace) a prvky, pomocí kterých se z kteréhokoli snímku prokliknete na rozcestník (viz úkol č. 1 a 2 níže).
 
Přeskoky mezi snímky, vysvětlené pomocí obrázkového návodu pro LO. Pro PowerPoint vkládám celý soubor. V případě nejasností není problém se individuálně dohodnout na kratičkém online setkání (pátek odpoledne, víkend).

Úkol č. 1
Na úvod prezentace vložíte nový prázdný snímek. Většinou to bude snímek č. 2, protože na č. 1 máte název státu.
Do tohoto nového snímku dáte rozcestník (obsah), abyste se odtud mohli prokliknout na kteroukoli část prezentace. Jako položky obsahu mohou posloužit textová pole, obrazce s textem, obrázky. Vytvořte alespoň pět objektů, např. Základní informace, Hlavní město, Turistické atrakce, Volné téma 1, Volné téma 2, Volné téma 3 (vy si to samozřejmě nazvěte jinak).
 
Úkol č. 2
Na snímky 3 až xy vložíte objekt, pomocí kterého se prokliknete zpět na obsah. Nejlépe vypadá obrazec nebo obrázek. Když to na jednom snímku nastavíte správně, zkopírujete ho na ostatní snímky. Občas se vám objeví na nevhodném místě, ale dá se přesunout (i když v LibreOffice to jde hůře, protože se nedá označit kliknutím).
 
Komunikace mailem, příp. online.
 

VO (20. až 30. 4.)

Pro týden od 27. do 30. 4. doplňte zápis do pracovního listu (využijte učebnici na str. 65 a 66)
 

VO (14. až 17. 4.)

Volby do Poslanecké sněmovny

Koukněte na video s výsledky voleb do PS 2017. Odpovědi na otázky zašlete, prosím, mailem.

  1. Kolik poslanců je celkem ve Sněmovně?
  2. Kolik stran se do ní dostalo?
  3. Které tři z nich těsně překročily pětiprocentní hranici?
  4. Kteří z politiků už nejsou lídry stran? Kdo je momentálně lídrem v těchto stranách?
  5. Kolik procent voličů přišlo k volbám?


Seminář ze zeměpisu (14. až 17. 4.)

Do pátku 17. 4. pošlete zadané úkoly (pracovní list – evropské řeky, prezentace – řeka, výsledky kvízů).


VO (6. až 10. 4.)

Pokračujeme v učivu. Tentokrát na téma demokracie.

Nejdříve několik otázek (prosím o zápis do sešitu)
Moc v demokratických státech je rozdělena na _____________, _____________ a _____________.
Tyto tři složky jsou (by měly být) na sobě závislé/nezávislé (nehodící se škrtni)
Najdeš na straně 57

Výkonnou moc má v ČR ________, __________ a některé další instituce.
Zákonodárnou moc má v ČR Parlament, tedy __________________ a _________.
Soudní moc mají ____________.

Odpovědi nejsnáze najdeš na Wikipedii pod heslem Politický systém Česka.

Na straně 60 v učebnici si přečti kapitolku Demokratické volby v ČR
V zápisu by mělo být:

  • které dva volební systémy se v ČR používají;
  • jaké jsou mezi nimi rozdíly;
  • které volby se v ČR pravidelně konají;
  • jak často se tyto volby konají (volby prezidenta jednou za _ let);
  • jaký je rozdíl mezi aktivním a pasivním volebním právem;
  • od kolika let mohou občané volit, od kolika let mohou být voleni (tabulka v učebnici je přehledná, můžete opsat).

Informatika (6. až 10. 4.)

Budeme doplňovat a upravovat vaše prezentace. Komunikace mailem, příp. online (návody na internetu nejsou kdovíco).

Seminář ze zeměpisu (6. až 10. 4.)

Minulý úkol byl časově trochu náročnější. Tento týden bude jednodušší. Dáme si přesmyčky evropských řek. Pracovní list pro Word zde. Pracovní list pro LibreOffice zde.
Výsledek pošli na mail martin.sobala zavináč zsskrecon.cz

 

VO (30. 3. až 3. 4.)

Přečti si  text  o chování k seniorům v tomto pro ně náročném období.
Na konci jsou otázky a úkoly. Odpovědi můžeš doplnit do souboru a zaslat e-mailem.

Informatika (30. 3. až 3. 4.)

Pokročilé funkce PowerPointu/LibreOffice Impress
Začneme se učit, jak vylepšit prezentaci pomocí složitějších animací, aktivačních událostí, rozcestníku a jiných způsobů přechodu mezi snímky.
Začneme složitějšími animacemi.
Vaším úkolem nebude vytvářet úplně novou prezentaci, předpokládám, že použijeme ty, které jste vytvářeli v 7. ročníku (státy světa).
Prezentaci Vám pošlu na mail, případně použijeme leteckou poštu, pokud bude příliš velká.

Úkol
Napiš, ve kterém programu budeš prezentaci upravovat. A také, jestli budeš upravovat svou prezentaci z minulého roku.
Obratem pošlu konkrétní úkol a postup.
Pošli na pracovní mail martin.sobala zavináč zsskrecon.cz.
 

Seminář – zeměpis (30. 3. až 3. 4.)

Vzpomínáte na úkol z poslední hodiny ve škole? Tři zajímavá místa na řece. Je čas se k němu vrátit.
Vyberte si jednu z významných evropských řek. Najděte na ní alespoň tři zajímavá místa (vyberte, prosím, různorodá místa; může být město, přehrada, soutěska, meandry, hrad, chráněné území aj.).
Vytvořte velmi krátkou prezentaci, stačí čtyři snímky. Na prvním bude název řeky a mapa, kudy teče. Na dalších snímcích stačí název místa, jeden až tři obrázky a stručný text.

Hodnotit chci spíše výběr míst než technickou úroveň prezentace.
Zasíláte na můj pracovní mail na doméně zsskrecon.cz
 

 

VO (23. až 27. 3.)

Do pracovního listu doplň odpovědi a odešli na martin.sobala zavináč zsskrecon.cz
Pracovní list ke stažení zde.


Informatika (23. až 27. 3.)

Tipy a vychytávky ve Windows
Do vyhledávače (Google, Bing.com, Seznam) zadej dotaz „tipy Windows 10“, příp. „vychytávky Windows 10“. Pokud máš počítač se staršími Windows, použij starší verzi.
Objeví se spousta článků s větším či menším množstvím návodů, jak si zjednodušit práci s počítačem. Některé jsou určeny pokročilým uživatelům, některé těm, kteří se o tohle moc nezajímají. Může jít i o klávesové zkratky.

Úkol
Prolistuj, pročti a poznamenej si alespoň 5 tipů, které ti připadají užitečné a o kterých jsi předtím nevěděl/a. Pošli na pracovní mail martin.sobala zavináč zsskrecon.cz. Opět nezapomeň na své jméno.
 

Seminář – zeměpis (23. až 27. 3.)

na stránce https://online.seterra.com/cs úplně dole vyzkoušej dva kvízy Svět: Oceány, moře a jezera a Svět: Ostrovy. U obou zkus po několika pokusech získat alespoň 80 %.
Nakonec vlož výsledek pomocí klávesy Print Screen (na některých klávesnicích PrtScr nebo podobně) do mailu a pošli na martin.sobala zavináč zsskrecon.cz
Postup: na obrazovce vyskočí okno s tvou úspěšností, ťukneš na klávesu PrintScreen, začneš psát nový mail, do pole pro text klikneš pravým tlačítkem myši a zadáš Vložit. Nezapomeň napsat své jméno.